Minicollege

Een collega van een basisschool in Almere neemt afscheid en biedt het team een minicollege aan. Over ontwikkeling van het esthetisch vermogen. Ik mag dat college verzorgen.

Atelierbezoek

Talitha organiseerde een atelierbezoek voor alle kleutergroepen van haar school tijdens het 'Kunstproject. 50 kinderen in groepjes van 10 brachten een bezoek aan mijn atelier. Vijf feestjes.

Schilderen

Nadya stuurde foto's. Prachtig werk geschilderd door leerlingen groep 7. Het werk was geschilderd op karton van dozen. De stichting bestelde als aanmoediging vooral door te gaan voor elk kind schilderslinnen.

Gastlessen

In Almere is een groot taalproject gestart. Op de Woudreus verzorgde ik voor alle bouwen gastlessen. Met de onderbouw over kunst: mijn bronzen beelden van lezende figuren waren het middelpunt. In de bovenbouw reflecteren op kunst door te reageren en dan het eigen verhaal vertellen in een clip. Alle drie de kerndoelen kwamen zo aan bod: kennismaken, verbeelden en reflecteren.

Dada's

In de leeshoek van Esthers nieuwe groep liggen nu 30 Dada's (tijdschriften-Plint). Heerlijk bladeren door die prachtige boekjes, inspiratie op doen en zo kennismaken met kunst.

Canvas

Een heel schooljaar lang op alle manieren aandacht besteed aan kunst. Experimenteren, genieten, beleven, verwonderen. Esther kreeg een nieuwe baan en wilde met haar oude groep nog een keer uitpakken. Schilderen op doek. De stichting regelde.

Fototoestellen lenen

Twintig digitale camera's zijn weer uitgeleend aan de kleutergroep. Om de natuur te fotograferen. Diezelfde camera's zijn een maand uitgeleend aan groep 6. Opdrachten: * maak een 'maf' portret van jouw vriend. (hangend aan de lamp, weggekropen in de kast, hangend aan de kapstok...) * fotografeer een detail, bewerk de foto zo dat alle niet gewenste informatie weggehaald is. Laat anderen zoeken naar waar in de school het detail gefotografeerd is. * maak willekeurige foto's, print ze uit. Leg ze op een stapel, schut ze en verdeel de foto's. Maak er een verhaal van dat klopt (navolgbaar is)

Gastles

Tweedejaars leerlingen havo/vwo van het Technasium ‘Helinium’ in Hellevoetsluis moesten voor de bovenbouw van de basisschool ‘’t Schrijverke’ techniekkisten maken. In een gastles heb ik de koppeling gemaakt tussen creativiteit en techniek op zowel het niveau van de leerlingen die de kisten moesten maken als voor de leerlingen basisschool.

Inspireren

Of ik ideeën had om met de hele school te gaan doen? Lopend door de school en de directe schoolomgeving bespraken we 101 idee op zowel kleuterniveau, middenbouw  als voor groep achtleerlingen al dan niet gekoppeld aan bestaande projecten. Aan het team om op te pakken en uit te werken.

Fotoproject met kleuters

Met 15 digitale camera's die door de stichting uitgeleend werden, maakten kleuters van de groep van Esther basisschool Op Dreef in Utrecht kennis met de wereld van fotografie. Niet perse de begrippen rond het fotograferen stonden centraal al was het verwoorden van de ervaring een doel; het ging om de ervaring van het fotograferen. Twee kanten van het fotograferen stonden centraal; dat wat gefotografeerd werd en het fotograferen zelf. Zo ben je de ene keer het onderwerp, een volgende keer de fotograaf. Stillevens, portretten, fotoverslag.

Poster door studenten voor studenten en basisscholen: Nilsson

Eerste jaars studenten moesten noodgedwongen thuis tekeningetjes maken bij de taxonomie van Nilsson. De tekeningen werden gedeeld en van feedback voorzien. Van de eerste vijfig studenten die hun werk toonden - 5 stadia dus 5 tekeningen - wordt  door Gonneke Prak een poster samengesteld. Deze poster werd in opdracht van de stichting gedrukt en 'als het gebouw weer open gaat' uitgereikt aan de inmiddels tweedejaars studenten met de opdracht deze poster in het team van de basisschool te bespreken... de stappen van de taxonomie geven mogelijkheden om langzaam maar zeker tot 'verbeelding' te komen. Namaken is geen verbeelden. Door te variëren en/of te combineren kan jouw werk al meer jouw verhaal te worden en tegelijkertijd heb je houvast aan het andere werk.

Gastles

De telefoon gaat: 'U bent toch kunstmeester?' zegt een kinderstem, 'Dan moet u komen; we hebben een kunstproject'. Na kort overleg was de afspraak er ... gastles animaties maken (sportende /spelende dieren) groep 3/4 ODS Daalhuizen Velp.

We starten met een interactieve instructie waarin de leerlingen rond de i-pad zich verdringen. Heerlijke ogenschijnlijke chaos met kinderen die over elkaar heen hangen, liggen. Op tafels, op stoelen, tussen de poten van de tafel en allemaal gericht zijn op det ene. Ik gebruik weinig woorden. Voordoen. Laten voordoen. En dan aan de slag: overleggen, een start van een verhaal maken, papier scheuren, dieren maken, en dan de dieren laten bewegen en van elke stap een foto maken...  Samenwerken, samen ontdekken en samen tot een eindresultaat komen was een prachtig proces dat helemaal past in het onderwijs van de basisschool Daalhuizen waarin ‘samen’ een grote rol speelt. Dan genieten van elkaars verhalen.

Museumkrant

Vierdejaars PABO studenten vanuit het profiel Kunst&Cultuur2.0 verzorgden voor ca. 250 leerlingen van de basisschool activiteiten in het Catharijne Convent in Utrecht. Alle activiteiten werden in de klas voorbereid en uitgevoerd in het museum. Achteraf een stukje voor in een krant. De krant is aangeboden aan de educatieve dienst van het museum, de directie van de Pabo, basisschool de Regenboog Utrecht en alle basisscholen waar de studenten stage lopen.