Projecten 

2021

Fotoproject met kleuters

Met 15 digitale camera's die door de stichting uitgeleend werden, maakten kleuters van de groep van Esther basisschool Op Dreef in Utrecht kennis met de wereld van fotografie. Niet perse de begrippen rond het fotograferen stonden centraal al was het verwoorden van de ervaring een doel; het ging om de ervaring van het fotograferen. Twee kanten van het fotograferen stonden centraal; dat wat gefotografeerd werd en het fotograferen zelf. Zo ben je de ene keer het onderwerp, een volgende keer de fotograaf. Stillevens, portretten, fotoverslag. 

2020

Poster door studenten voor studenten en basisscholen: Nilsson

Eerste jaars studenten moesten noodgedwongen thuis tekeningetjes maken bij de taxonomie van Nilsson. De tekeningen werden gedeeld en van feedback voorzien. Van de eerste vijfig studenten die hun werk toonden - 5 stadia dus 5 tekeningen - wordt  door Gonneke Prak een poster samengesteld. Deze poster werd in opdracht van de stichting gedrukt en 'als het gebouw weer open gaat' uitgereikt aan de inmiddels tweedejaars studenten met de opdracht deze poster in het team van de basisschool te bespreken... de stappen van de taxonomie geven mogelijkheden om langzaam maar zeker tot 'verbeelding' te komen. Namaken is geen verbeelden. Door te variëren en/of te combineren kan jouw werk al meer jouw verhaal te worden en tegelijkertijd heb je houvast aan het andere werk. 

 

2019

Gastles

De telefoon gaat: 'U bent toch kunstmeester?' zegt een kinderstem, 'Dan moet u komen; we hebben een kunstproject'. Na kort overleg was de afspraak er ... gastles animaties maken (sportende /spelende dieren) groep 3/4 ODS Daalhuizen Velp.

We starten met een interactieve instructie waarin de leerlingen rond de i-pad zich verdringen. Heerlijke ogenschijnlijke chaos met kinderen die over elkaar heen hangen, liggen. Op tafels, op stoelen, tussen de poten van de tafel en allemaal gericht zijn op det ene. Ik gebruik weinig woorden. Voordoen. Laten voordoen. En dan aan de slag: overleggen, een start van een verhaal maken, papier scheuren, dieren maken, en dan de dieren laten bewegen en van elke stap een foto maken...  Samenwerken, samen ontdekken en samen tot een eindresultaat komen was een prachtig proces dat helemaal past in het onderwijs van de basisschool Daalhuizen waarin ‘samen’ een grote rol speelt. Dan genieten van elkaars verhalen. 

Museumkrant

Vierdejaars PABO studenten vanuit het profiel Kunst&Cultuur2.0 verzorgden voor ca. 250 leerlingen van de basisschool activiteiten in het Catharijne Convent in Utrecht. Alle activiteiten werden in de klas voorbereid en uitgevoerd in het museum. Achteraf een stukje voor in een krant. De krant is aangeboden aan de educatieve dienst van het museum, de directie van de Pabo, basisschool de Regenboog Utrecht en alle basisscholen waar de studenten stage lopen.